På den här sidan kommer vi att fokusera på organisk trafik och direkt trafik, eftersom de är två av de vanligaste kategorierna som du kommer stöta på när du börjar att analysera trafik till dina webbsidor. Väldigt förenklat så kommer organiskt trafik från besökare som söker sig fram till din webbsida med hjälp av fraser eller enskilda sökord. Direkt trafik är däremot besökare så redan känner till din hemsida och skriver in adressen direkt.
Om du får mer direkttrafik till din webbsida betyder det vanligtvis att ditt varumärke växer. Du kan påverka din direkttrafik på flera olika sätt, bland det vanligaste är marknadsföringskampanjer med syfte att sprida kännedom om ditt varumärke. Det kan vara allt från banners på sociala medier till jinglar i radio. Inom SEO pratar man vanligtvis om Google Ads, sociala medier och e-post som tre av de vanligaste sätten att generera direkttrafik till din sida.
Det enkla svaret är ja, det gör du. Däremot är det en lång och krävande process där du måste jobba långsiktigt för att slå dig fram inom ditt område, speciellt om det är hög konkurrens. Om du lägger ner arbetet och hittar luckor och sökord där du kan ranka så är allting möjligt. Däremot måste du ställa dig frågan; hur kritisk trafiken är för din affärsmodell? Jobbar du inom E-handel kan det vara döden för ett företag om man tappar trafik och då kan det smartaste vara att även generera direkttrafik via marknadsföring för att inte riskera att tappa för stor andel.