Man kan tro att Organisk Trafik och Direkt Trafik är samma sak, det betyder ju att besökaren kommit till din hemsida tack vare att den vetat vad den ska söka efter och direkt hittat rätt? Nja, inte riktigt. Kvaliteten på din hemsidas besökare beror lite på deras källa, dvs hur de hittade till din webbsida. Till exempel tenderar sök-trafik som du betalat för (AdWords) vara av högre kvalitet. De som klickar på betalda annonser har ofta en större känsla av brådska och kommer att vara mer benägna att klicka på din annons.

Andra trafikkällor är dock inte så enkla att förstå sig på. Vanligast är att man, när man ser till statistiken på webbsidan, ser att den största mängden trafik kommer dels från direkttrafik men också organiska sök. Efetrsom att båda dessa källor spelar en viktig roll för webbplatsens trafik måste vi förstå var och en och hur de skiljer sig åt.

Direkttrafik (Direct Trafic på Engelska)

Direkt trafik är en av de vanligaste källorna för besök till din webbplats. Direkt trafik definieras som besök som inte kommer från en hänvisning (annan webbplats eller sökmotor). När en besökare följer en länk från en webbplats till en annan sparas den adressen och vi kan utläsa den i statistiken och får då källan: Hänvisning (referral).
Direkt trafik å andra sidan kategoriserar alltså besökarna som inte kommer från en länkande URL, dvs en annan webbsida. Ofta har dessa besökare manuellt skrivit in webbsidans adress (URL) eller använt sig av ett bokmärke sparat i webbläsaren. I många fall får man mycket direkttrafik på grund av att företagets egna webbsida är inlagt som startsida när man startar webbläsaren. Det kan också vara så att kunder som ska logga in på WiFi först måste besöka er hemsida innan dessa kan surfa. För att rensa upp i statistiken kan man välja att rensa bort företagets egna IP-adresser så dessa ej syns i statistiken.

Organisk Trafik (Organic Trafic på Engelska)

Det är det här man vill åt! Organisk trafik är vad de flesta webbplatsägare och marknadsförare jobbar hårt för att öka. Denna trafik definieras som besökare som kommer från en sökmotor, till exempel Google eller Bing. Notera att betalda sökannonser, ex via AdsWords inte räknas in i denna kategori. För att få bra organisk trafik krävs det att du sköter din SEO, har besökare på din sida, uppdaterar frekvent och är duktig på att få länkar till din sida samt länka till andra sidor.

Det kan hända att, när du kollar igenom statistiken på din hemsida, du ser trafik som är märkta som ”okänd” eller ”SSL”. Detta innebär att de söktermer som användes för att komma till din hemsida från sökmotorn undanhålls från rapporten. Detta är ett resultat av att Google inte delar denna information och har alltså inte med att göra vilket analyssystem du använder.