Besökarna på din webbplats vidtar olika typer av åtgärder, eller de gör det inte. Vissa blir leads, abonnenter, registranter och kunder. Men de flesta gör det inte. Din konverteringsfrekvens är andelen av dina besökare som vidtar åtgärder på din webbplats som är viktiga för dig. Hur ökar man då sin konverteringsfrekvens?

Varje besökare på varje sida kom till din webbplats av en anledning. Att förstå detta är nyckeln. Var och en av dem har frågor och önskningar, hopp och rädslor. Din förmåga att konvertera dem börjar med din förmåga att förstå dem och att tala till och tillgodose deras specifika behov.

 

Besvara frågor

Om du känner till din målgrupp är det inte svårt att lägga till svaren. Fråga försäljningsgruppen denna enkla fråga:

Vilka tre frågor frågar folk alltid innan de köper eller hyrar oss?
Lägg bara de bästa frågorna och svaren på sidorna för den produkten eller tjänsten. Det är så enkelt. Här är andra svar att lägga till:

  • Vad gör oss annorlunda än våra konkurrenter? (startsidan)
  • Varför startade vi detta företag? Vad står vi egentligen för? (Om oss sida)
  • Vem arbetar på det här företaget? (Kontaktsida)Huvudsyftet med din webbplats är att svara på frågor!

Din webbplats ska efterlikna en konversation mellan en försäljare och en potentiell kund. Besökaren behöver specifika frågor som besvaras i en viss ordning. En bra webbplats ökar konverteringsfrekvensen genom att göra detta på ett smidigt, friktionslöst sätt.

Varning! Stolpa inte bara upp svaret på viktiga frågor på en FAQ-sida. Lägg dem på relevant produkt- eller tjänstesida. Det ska vara en kort väg för dina besökare. Låt dem inte behöva söka efter svar.