När man analyserar statistiken för sin hemsida eller webbplats och läser guider och instruktioner på internet dyker det ofta upp ord och förkortningar som, för den oerfarne, vara svåra att förstå sig på. Vi listar här några av de vanligaste orden som du bör känna till när du analyserar trafiken till din webbsida. I fet stil det svenska ordet och efter det följer det engelska begreppet samt en kort förklaring.

Statistik besökare google analytics

Sessioner – Sessions på Engelska.
Sessioner på din webbplats är de besök som görs. Varje laddning av webbsidan räknas som en session medans besöken på undersidorna inte räknas in i denna siffra.

Användare – Users på engelska
Felaktigt kan man tolka detta mätvärde som fysiska personer men det är webbläsare som räknas. En person kan alltså räknas flera gånger om denne använder olika enheter när den besöker din webbsida ex. mobiltelefonen, datorn hemma samt datorn på jobbet.

Sidvisningar – Pageviews på Engelska
Antal sidor som besökarna på din webbplats varit inne på. Varje undersida, blogginlägg eller nyhet räknas som en sida.

Unika Sidvisningar – Unique Pageviews på Engelska
En besökare, användare av din hemsida, som besöker din hemsida kan besöka samma sida flera gånger. En anledning till det kan vara att man går till webbplatsen fler gånger under den period vars statistik du tittar på eller att man helt enkelt navigerar tillbaka i webbläsaren och återgår till en sida som tidigare redan besökts. Denna siffra listar bara unika Sidvisningar och tar alltså ingen hänsyn till att samma besökare (webbläsare) kan ha sett samma sida flera gånger.

Genomsnittlig sessionslängd / sessionslängd – Average sessiontime /sessionlengnt på Engelska
Hur lång tid som användaren, besökaren på webbsidan, har varit kvar på din hemsida innan denna gått vidare till en annan hemsida eller stängt ner webbläsaren. Anges oftast i minuter och sekunder. Ju längre tid som en besökare stannar på din webbsida i kombination med ett högt antal sidvisningar kan ses som ett tecken på att din hemsida är intressant och har intressant innehåll för de som besöker din hemsida.
Har du en kort sessionstid och få sidvisningar på en sida som har många sidor och mycket innehåll kan du drabbas av hög avvisningsfrekvens.

Avvisningsfrekvens – Bounce Rate på Engelska
När en besökare går in på din hemsida utan att gå till en annan sida på din webbplats utan direkt lämnar din webbplats igen får du en hög avvisningsfrekvens. Avviskningsfrekvensen visar på att besökaren inte hittade det den sökte på din webbsida och den trafik du drivit till sidan kan vara missvisande. Se därför till att besökaren alltid får det du lovar när du annonserar eller länkar trafik till din hemsida.