Google Analytics är en välkänd webbanalystjänst som tillhandahålls av Google som spårar och rapporterar rapporterar en webbplats trafik, dvs hur många som besöker hemsidan. Tjänsten har funnits i över 10 år, sedan 2005, och används av de allra flesta som har en webbsida idag. Men hur fungerar det?

Google Analytics använder sig av en spårningskod som man lägger in, dold i källkoden, på hemsidan. För att göra detta krävs att man har tillgång till websidans admingränsnitt, det som även omnämns som CMS ibland eller servern där filerna som sidan är uppbyggd av ligger – oftast kopplar man upp sig och kommer åt dessa filer via FTP.

När spårningskoden är inlagd på sidan och en träff, dvs någon besöker sidan, samlas och sedan skickas informationen om besökaren till Google Analytics. Google Analytics samlar in all känd information om användaren vid den exakta tidpunkt som denna besöker hemsida. Denna information överförs varje gång som statistik om ett besök skickas till GA. Detta innebär att varje gång en transaktion av information sker, vilket alltså är varje gång en händelse utlöses och varje gång en ny sida på hemsidan visas av besökaren.

Vad Kan Du Spåra med Google Analytics?

Google Analytics samlar in väldigt mycket information om användaren som besöker din hemsida, nedan ser du några exempel på information du kan få ut från systemet.

URL – adressen till den sida användaren / besökaren tittat på
Titel – en titel, dvs rubriken, för sidan som användaren besökt
Webbläsaren namn – den webbläsare som användaren använder till exempel Safari, Internet Explorer eller Mozilla Firefox
Storleken på webbläsarens fönster
Vilket land som dina besökare surfar ifrån