SERP - vad innebär det?

Om du sneglat lite på att sökoptimera din hemsida har du säkert stött på förkortningen SERP. SERP är förkortningen av  ”search engine results page” vilket på svenska kan översättas till sökresultatssida.

Förkortningen Search Engine Results Page är alltså vilken sida som en sökmotor visar din sida på när du gjort en sökning.

Beroende på antalet webbsidor som innehåller ett visst ord eller en fras (det du sökt på) kan en SERP kan visa allt från noll (om inga sidor matchar frågan) till miljontals sidor. Testa till exempel att söka på ordet Väder som ger mängder med sidor fulla av sökresultat medans orden komplexa tal politär form endast ger 7 träffar som alla syns på 1 sökresultatssida.

Målet är självklart att via organisk trafik, dvs utan att betala för det med annonsering, synas på SERP 1. Alltså sökresultatsidan nr 1. Det kan man göra enkelt genom att annonsera med exempelvis AdWords men att nå dit enbart via SEO utan att betala för att annonsera innebär hårt jobb. För att synas på Google kan du börja med att läsa steg 1 i vår guide Hur syns man på Google?