Webb-statistik

Lär dig se och förstå hur besökarna använder din hemsida

Google sökningar – Tänkvärd statistik för att optimera

Hur många sökningar görs på google

”Du måste skriva för webben, men både för Google och människan”. Ja, det har du säkert hört förr. Sökorden är viktiga men deras relevans, textmängden och följden är lika viktig för att få en bra organisk synbarhet. 

Här kommer lite tänkvärd statistik som kan hjälpa dig en bit på vägen. Men skriva texten – det får du göra på egen hand.

Vi börjar med en av de vanligaste frågorna som det söks på via Google:

”Hur många google sökningar per dag?”

Svaret (från början av 2019) är: Det görs över 55 miljoner sökningar på Google. Varje dag.   

Sökningar på Google består oftast av:

  • 1 ord: 21.71%

  • 2 ord: 23.98%

  • 3 ord: 19.60%

  • 4 ord: 13.89%

  • 5 ord: 8.70%

  • 6+ ord: 12.12%

Ungefär 8% av alla sökningar på Google består av frågor.

Inkludera därför, om relevant, vanliga frågor i din text. I denna artikels fall kan frågan: Hur många sökningar på Google är frågor? vara högst relevant.

Kort tid att synas i sökresultaten.

Den genomsnittliga söktiden på Google (sök-sessionen), är precis under 1 minut lång, och blir kortare och kortare. Synbarhet, konkurrensen och relevansen för den som söker, i sökresultatlistan blir därför tuffare och tuffare.

Shoppingturen börjar på Google.

35% av alla produktsökningar börjar med en sökning på Google. Om du säljer en produkt – se till att du har produktdatan i ordning och överväg att marknadsföra dig med Google Shopping.

Längre titlar ger bättre klick-resultat

Organiska sökresultat med 3-4 ord i titeln (Title) ger högre CTR än organiska resultat med 1-2 ord i titeln. Utnyttja möjligheten du har att skriva långa, tydliga och relevanta sid-titlar! (Upp till 60 tecken)

Källor: (Rand Fishkin), (Moz), (eMarketer), (Smart Insights)

Comments are closed.